Алюмінієвий лист чи склопластиковий композит? Вибір матеріалу при виготовленні чи покупці човна

 

      В даній статті  спробуємо коротко проаналізувати  основні переваги та недоліки самих розповсюджених  на сьогодні матеріалів для виготовлення човнів: алюмінієвий лист та композиту на основі епоксидних та поліефірних смол.

           Одразу слід зауважити, що в даному блозі ми не будимо брати до уваги дюралеві  човни із матеріалу Д16Т (2024 Т4), які широко вироблялися на підприємствах оборонного комплексу  в радянські часи, із матеріалу,  не зовсім підходящого для даних цілей.  Але, як кажуть,  тоді були другі цінності.  Також  заради справедливості треба зазначити що всі ці «Казанки», «Прогреси» , «Кримки» ідт.  становлять  переважну масу  алюмінієвих човнів нашої держави, і по кількості поступаються лише ПВХ човнам.  І варто відмітити,  незважаючи на всі недоліки дюралі у воді – багато з них в доброму стані.

            Отже по порядку:  для виробництва човнів використовують алюмінієвий лист основним легуючим якого виступає магній (серія 5ххх) найбільш розповсюджені 5083, 5754, 5052 відповідно Амг4,5-5, Амг3, Амг2,5 по ГОСТу. Тут все просто –  ці сплави маю всі необхідні характеристики: легко піддаються зварюванню   (як між собою так із сплавами групи АД, АМЦ (серія 6хххх, та 3ххх),  виключно добре протистоять корозії, особливо в морській воді. Також ці сплави використовують і для виготовлення  іншого морського обладнання: трапів, мачт і тд.  Магній  що входить в ці сплави забезпечує  їх міцність та зносостійкість.

             Композит із скловолокна ( більш коректно кажучи пластик армований скловолокном  –  фібергласс FRP).  Як правило являє собою композит на основі поліефірної, вінілефірної  чи епоксидної  смоли. Остання –  найпродвинутіша:  має найбільшу міцність, майже не піддається осмосу, найбільш екологічна, але через більшу густину , ціну та складність роботи не є найбільш розповсюджена . Варто зазначити що зараз ринок пропонує багато епоксидних смол, в яких усунуті  деякі з наведених недоліків, але як часто буває, це все відображається на її вартості.  Тож найбільш розповсюдженим  у використанні  лишається  поліефірна смола,  а більш точно,  при виготовленні  –   сандвіч: гелькоут потім  склотканина – скломат з поліефіркою і далі гелькоут, чи фаба чи ще щось в залежності від цілей.  Серед  переваг,  тут на першому місці технологічність і висока міцність такого корпусу.

              Тепер спробуємо детально розглянути всі плюси та мінуси  композитного та алюмінієвого човна. З основних критеріїв виділимо наступні.

  • Вартість
  • Безпека (міцність,  надійність)
  • Технологічність виготовлення
  • Швидкість та вага (і відповідно витрати палива)
  • Довговічність
  • Амортизація
  • Ремонтопридатність

       Вартість

Алюміній Композит
+
Загалом як свідчить практика,  алюмінієвий човен буде більш дорожчий за аналогічний склопластиковий, перш за все за рахунок технологічності  виробничих операцій. Як не крути не можливо взяти матрицю обмазати її алюмінієм і за декілька годин дістати майже готовий човен )) В основі виробництва майже всіх алюмінієвих човнів лежить  автоматичний розкрій алюмінієвого листа лазером з подальшою,  майже завжди, ручною зваркою.  За рахунок технологічності виготовлення склопластик безперечно лідирує. Про це може також свідчити постійне збільшення ринку склопластикових човнів.

        Безпека

Алюміній Композит
+
Звичайно це все  дуже індивідуально,  але щоб, реально пошкодити якісно зварений алюмінієвий корпус  потрібно, (в прямому  смислі ) добре постаратись. Безпека при пожежі. Тут все просто алюміній не згорить при звичайному вогні, а смоли при температурі втрачають міцність. Аналогічної товщини  склопластиковий корпус  буде мати меншу міцність за алюмінієвий.

      Технологічність виготовлення

Алюміній Композит
+
 Цей показник найбільше впливає на  вартість готового човна. Безперечно  сюди можна віднести серійність, швидкість виготовлення, можливість створення креативних форм судна і тут звичайно човни із склопластику поза конкуренцією.

       Швидкість та вага

Алюміній Композит
+
 Переваги у цих двох  критеріях  і відповідно витраті палива, загалом за алюмінієвими човнами . Тут можна звичайно зауважити «хто як катається», але за рахунок ваги  – алюмінієвий лист, як матеріал для виготовлення виграє. Щоб забезпечити міцність металу в 2мм, потрібна товщина композиту мінімум в 5-6мм. А смола важить ой як не мало.  

          Довговічність

Алюміній Композит
+
 Будь-який еколог скаже що термін розкладання алюмінієвої банки 500 років. Здається пояснень більш непотрібно. Ультрафіолет і осмос є найбільшим ворогом човнів із склопластику. І якщо човен почне «пити воду» то буде дуже сумно – як мінімум дорогий ремонт або й утилізація. Хоча варто зазначити що багато човнів побудованих ще в 70-х роках минулого століття   (переважно з епоксидної смоли) успішно використовуються до нині.

          Амортизація

Алюміній Композит
+
 Тобто вартість «секенд  хенду», цей показник «випливає» з попереднього і відповідно зрозуміло, що алюмінієвий човен менше втрачає в ціні з часом  порівняно з склопластиковим.  

          Ремонтопридатність

Алюміній Композит
+
 Серйозний  ремонт алюмінієвого човна, обійдеться значно дешевше чим композитного човна.   

             Як бачимо проаналізувавши основні аспекти експлуатації човнів, порівнявши переваги і недоліки кожного, можна зробити висновок, що алюмінієвий човен буде більш довговічний, більш надійний, і відповідно більш дорогий. Все решта дуже індивідуально і залежить моделей човна, цілей використання, якості виготовлення і звичайно особистих уподобань.

Кошик
Прокрутка до верху