В даній статті спробуємо коротко проаналізувати основні переваги та недоліки самих розповсюджених на сьогодні матеріалів для виготовлення човнів: алюмінієвий лист та композиту на основі епоксидних та поліефірних смол.
Одразу слід зауважити, що в даному блозі ми не будимо брати до уваги дюралеві човни із матеріалу Д16Т (2024 Т4), які широко вироблялися на підприємствах оборонного комплексу в радянські часи, із матеріалу, не зовсім підходящого для даних цілей. Але, як кажуть, тоді були другі цінності. Також заради справедливості треба зазначити що всі ці «Казанки», «Прогреси» , «Кримки» ідт. становлять переважну масу алюмінієвих човнів нашої держави, і по кількості поступаються лише ПВХ човнам. І варто відмітити, незважаючи на всі недоліки дюралі у воді – багато з них в доброму стані.
Отже по порядку: для виробництва човнів використовують алюмінієвий лист основним легуючим якого виступає магній (серія 5ххх) найбільш розповсюджені 5083, 5754, 5052 відповідно Амг4,5-5, Амг3, Амг2,5 по ГОСТу. Тут все просто – ці сплави маю всі необхідні характеристики: легко піддаються зварюванню (як між собою так із сплавами групи АД, АМЦ (серія 6хххх, та 3ххх), виключно добре протистоять корозії, особливо в морській воді. Також ці сплави використовують і для виготовлення іншого морського обладнання: трапів, мачт і тд. Магній що входить в ці сплави забезпечує їх міцність та зносостійкість.
Композит із скловолокна ( більш коректно кажучи пластик армований скловолокном – фібергласс FRP). Як правило являє собою композит на основі поліефірної, вінілефірної чи епоксидної смоли. Остання – найпродвинутіша: має найбільшу міцність, майже не піддається осмосу, найбільш екологічна, але через більшу густину , ціну та складність роботи не є найбільш розповсюджена . Варто зазначити що зараз ринок пропонує багато епоксидних смол, в яких усунуті деякі з наведених недоліків, але як часто буває, це все відображається на її вартості. Тож найбільш розповсюдженим у використанні лишається поліефірна смола, а більш точно, при виготовленні – сандвіч: гелькоут потім склотканина – скломат з поліефіркою і далі гелькоут, чи фаба чи ще щось в залежності від цілей. Серед переваг, тут на першому місці технологічність і висока міцність такого корпусу.
Тепер спробуємо детально розглянути всі плюси та мінуси композитного та алюмінієвого човна. З основних критеріїв виділимо наступні.
- Вартість
- Безпека (міцність, надійність)
- Технологічність виготовлення
- Швидкість та вага (і відповідно витрати палива)
- Довговічність
- Амортизація
- Ремонтопридатність
Вартість
Алюміній | Композит |
– | + |
Загалом як свідчить практика, алюмінієвий човен буде більш дорожчий за аналогічний склопластиковий, перш за все за рахунок технологічності виробничих операцій. Як не крути не можливо взяти матрицю обмазати її алюмінієм і за декілька годин дістати майже готовий човен )) В основі виробництва майже всіх алюмінієвих човнів лежить автоматичний розкрій алюмінієвого листа лазером з подальшою, майже завжди, ручною зваркою. | За рахунок технологічності виготовлення склопластик безперечно лідирує. Про це може також свідчити постійне збільшення ринку склопластикових човнів. |
Безпека
Алюміній | Композит |
+ | – |
Звичайно це все дуже індивідуально, але щоб, реально пошкодити якісно зварений алюмінієвий корпус потрібно, (в прямому смислі ) добре постаратись. Безпека при пожежі. Тут все просто алюміній не згорить при звичайному вогні, а смоли при температурі втрачають міцність. | Аналогічної товщини склопластиковий корпус буде мати меншу міцність за алюмінієвий. |
Технологічність виготовлення
Алюміній | Композит |
– | + |
Цей показник найбільше впливає на вартість готового човна. | Безперечно сюди можна віднести серійність, швидкість виготовлення, можливість створення креативних форм судна і тут звичайно човни із склопластику поза конкуренцією. |
Швидкість та вага
Алюміній | Композит |
+ | – |
Переваги у цих двох критеріях і відповідно витраті палива, загалом за алюмінієвими човнами . Тут можна звичайно зауважити «хто як катається», але за рахунок ваги – алюмінієвий лист, як матеріал для виготовлення виграє. Щоб забезпечити міцність металу в 2мм, потрібна товщина композиту мінімум в 5-6мм. А смола важить ой як не мало. |
Довговічність
Алюміній | Композит |
+ | – |
Будь-який еколог скаже що термін розкладання алюмінієвої банки 500 років. Здається пояснень більш непотрібно. | Ультрафіолет і осмос є найбільшим ворогом човнів із склопластику. І якщо човен почне «пити воду» то буде дуже сумно – як мінімум дорогий ремонт або й утилізація. Хоча варто зазначити що багато човнів побудованих ще в 70-х роках минулого століття (переважно з епоксидної смоли) успішно використовуються до нині. |
Амортизація
Алюміній | Композит |
+ | – |
Тобто вартість «секенд хенду», цей показник «випливає» з попереднього і відповідно зрозуміло, що алюмінієвий човен менше втрачає в ціні з часом порівняно з склопластиковим. |
Ремонтопридатність
Алюміній | Композит |
+ | – |
Серйозний ремонт алюмінієвого човна, обійдеться значно дешевше чим композитного човна. |
Як бачимо проаналізувавши основні аспекти експлуатації човнів, порівнявши переваги і недоліки кожного, можна зробити висновок, що алюмінієвий човен буде більш довговічний, більш надійний, і відповідно більш дорогий. Все решта дуже індивідуально і залежить моделей човна, цілей використання, якості виготовлення і звичайно особистих уподобань.